خبر فوری

حال دل خیلی‌هایمان این روزها روبه‌راه نیست. هرچقدر هم که خیالمان از بابت اقدام‌های پیشگیرانه خودمان و مسئولان راحت باشد، باز جو جامعه به سمتی رفته است که بی‌دلیل یا با دلیل نگرانمان می‌کند.

... از برای خدا یک شکر بخند

قدس آنلاین: حال دل خیلی‌هایمان این روزها روبه‌راه نیست. هرچقدر هم که خیالمان از بابت اقدام‌های پیشگیرانه خودمان و مسئولان راحت باشد، باز جو جامعه به سمتی رفته است که بی‌دلیل یا با دلیل نگرانمان می‌کند. صحبت‌های ناامیدکننده اطرافیانمان، غرغرهای مجازی فعالان شبکه‌های اجتماعی، شایعه‌هایی که در صف نانوایی‌ها و سایر مکان‌های عمومی دست به دست می‌شود و... همه این‌ها را که بگذارید در کنار سایر اخبار ناخوشایند مثل سیل، زلزله و... که در ماه‌های گذشته با آن‌ها دست و پنجه نرم کردیم. به همین خاطر است که خیلی‌ها معتقدند ناامیدهای مجازی که دلشان از ردیف شدن تمام این اتفاقات منفی پشت سر هم، پر شده است، آنچنان هم بیراه نمی‌گویند اما به قول کسانی که «چالش لبخند» را در شبکه‌های اجتماعی راه انداخته‌اند، حالا که دستمان از زمین و زمان کوتاه است و کرونا هم ناجوانمردانه یقه بشریت را گرفته، چرا خودمان برای خوب کردن حال دلمان تلاش نکنیم؟

ناامیدهای مجازی

«کاش کسی بیدارش کند؛ دنیا را می‌گویم، انگار دارد کابوس می‌بیند و ما هم به تعبیر آن هر روز به یک سازش می‌رقصیم. این روزها گویی حال زمین و زمان خوب نیست. هر روز اخبار تلخ پشت سر هم بر سرمان هوار می‌شود، اول از شنیدنش شوکه می‌شویم، جا می‌خوریم و تا به خودمان بیاییم خبر بعدی ما را مسخ می‌کند. پوست کلفت شده‌ایم، هر بار با خودمان می‌گوییم: «این بار از غصه خواهیم مُرد، دیگر تاب نمی‌آوریم، از این بدتر هم مگر می‌شود!» اما همچنان روزهایمان یکی پس از دیگری سپری می‌شود و به تریج قبایمان هم برنمی‌خورد. کاش ۹۸ زودتر تمام شود، کاش این‌بار که چشم باز کردیم، گِرد هم سر سفره هفت‌سین نشسته باشیم و با حالی خوش و با لبخند، سال جدید را به احسن‌ترین احوال آغاز کنیم».

این یکی از پیام‌هایی است که توسط یکی از همین ناامیدهای مجازی منتشر شده و کاربران هم با سرعت زیادی آن را دست به دست می‌کنند. اگر چرخی در فضای مجازی بزنید، با انبوهی از پیام‌هایی از این دست مواجه خواهید شد. انتشار این پیام‌ها اما آن‌قدر در چند روز اخیر فضای مجازی را تحت تأثیر قرار داد تا اینکه ایده جدیدی به نام «چالش لبخند» به طور خودجوش در ذهن کاربران فضای مجازی جرقه زد.

حال دلمان را خوب کنیم

چالش لبخند از جایی آغاز شد که گروهی از فعالان مجازی، تصاویری از خنده‌هایشان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند و با نوشتن نام تعدادی از دوستانشان در زیر عکس‌ها، از آن‌ها خواستند به چالش لبخند بپیوندند و تصاویر خنده‌شان را به اشتراک بگذارند.

حالا دو سه روزی است که #چالش_لبخند در فضای مجازی داغ شده است. این چالش آن‌طور که آغازکنندگانش گفته‌اند، پس از شیوع ویروس کرونا در تعدادی از شهرهای ایران، در اینستاگرام با هدف امیدبخشی به جامعه آغاز شده است.

اهالی فضای مجازی و طرفداران این چالش، معتقدند چالش لبخند سب شده خیلی‌هایمان گالری گوشی، عکس‌های جدید و قدیمی را ورق بزنیم، برای پیدا کردن زیباترین لبخندمان. دقیقاً لابه‌لای همین لبخندهاست که خاطرات خوبمان یک‌بار دیگر در ذهنمان مرور می‌شود و حال دلمان را بیشتر از پیش خوب می‌کند.

کرونا را شکست می‌دهیم

در این چالش می‌شود هر عکسی را که حال و هوای شاد دارد، به اشتراک گذاشت. عده‌ای در کنار عکس‌های خنده‌هایشان، عکس‌های دسته جمعی تولد و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی را به اشتراک می‌گذارند.

بعضی‌ها هم عکس‌هایی از خنده‌ یا قهقهه‌ فرزندان نوزاد و خردسال خود را به اشتراک گذاشته‌اند. زوج‌های جوان هم عکس‌های دوتایی خندانشان را منتشر کرده‌اند.

علاوه بر این‌ها حالا چالش لبخند وارد فاز تازه‌ای شده و عده‌ای از کاربران با اشتراک‌گذاری تصاویر خنده‌های شهدا و رزمنده‌های اسلام، روحیه‌ آن روزهای رزمنده‌ها را با حال و هوای این روزهای خودمان در چالش لبخند مقایسه می‌کنند. کاربری با انتشار تصاویر خنده چند رزمنده در خط مقدم، نوشته است:«اون روزا اوضاع خیلی خراب‌تر بود ولی خنده از روی لبشون محو نمی‌شد. رمز پیروزیمون توی اون روزا هم همین خنده‌های امیدوارانه بود. با روحیه بالا به امید خدا کرونا را شکست می‌دهیم».

شوخی کنید ولی شوخی نگیرید

در کنار کاربران فضای مجازی، هنرمندان هم برای تزریق امید به جامعه، به چالش لبخند پیوسته‌اند. مهرداد صدیقیان یکی از همین هنرمندهاست که با انتشار تصویری از خنده‌اش در اینستاگرام نوشته است: «گفتن هفته سختی در پیش داریم! در مورد کی صحبت می‌کنن؟ ما که خیلی وقتِ هفته‌های سختُ از پیش رو برمی‌داریم... فقط این دفعه فرقش اینه که ویروس، مسئول و غیر مسئول نمی‌شناسه... هفته همه‌مون سخت شده، هممه‌ون! پس می‌خندیم چون چاره‌ای نداریم، چالش خنده راه میندازیم که خودمون حالمونُ خوب کنیم. خواهش می‌کنم سعی کنید روحیه داشته باشید. شوخی کنید ولی شوخی نگیرید. این عکس هم یادگاری از همین چند روز پیش، قبل از بحران جدید فعلی‌ست. #کرونا_را_شکست_میدهیم».

علاوه بر صدیقیان البته تعداد زیادی از هنرمندان دیگر هم به چالش لبخند پیوسته‌اند و به سبک خودشان از مردم خواسته‌اند روحیه‌شان را در این روزها حفظ کنند.

حالِ خوب ما را خراب نکنید

هرچند چالش لبخند با استقبال بسیاری از کاربران فضای مجازی مواجه شده اما با این حال عده‌ای سخت منتقد این چالش هستند و معتقدند شرایط کشور به لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به حدی بد است که جایی برای خنده باقی نگذاشته است. ویروس کرونا هم که دیگر هر امیدی را از ما گرفته است! به همین خاطر معتقدند انتشار تصاویر خنده، نشان‌دهنده‌ بی‌خیالی، بی‌دردی و بی‌توجهی به معضلات موجود در جامعه و مشکلات دیگران است.

البته طرفداران چالش لبخند از اعضای این چالش خواسته‌اند به غرغرهای مجازی این منتقدان گوش ندهند و تصاویر لبخندهایشان را به اشتراک بگذارند. یکی از آغازکننده‌های این کمپین درباره انتقادها نوشته است: «به خدا ما هم می‌دونیم اوضاع خوب نیست، ما هم می‌دونیم تعدادی از هموطن‌هامون دیگه پیشمون نیستن، ما هم می‌دونیم وضعیت قرمز توی خیلی از شهرها اعلام شده اما مگر غیر از اینه که آدمی به امید زندس؟ اگر دوست ندارین امیدوار باشین، برین یه گوشه منتظر کرونا بمونین اما لطفاً حال خوب ما رو خراب نکنید».

لطفاً بخندید

اگر خاطرتان باشد تا همین چند صباح پیش تصاویر و فیلم‌هایی از اقداماتی مثل آواز خواندن در بیمارستان‌های چین، خوشحالی از درمان یک بیمار یا امید دادن به مبتلایان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که خیلی‌ها آن را با فضای یأس و ناامیدی حاکم بر کشورمان در پی شیوع کرونا مقایسه کرده بودند. چالش لبخند و همچنین تصاویر خوشحال‌کننده‌ای که از آوازخوانی پرستارهای ایرانی برای بیمارها و روحیه دادن به آن‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود، دقیقاً نسخه وطنی همان دست اقدامات تحسین‌برانگیز چینی‌ها در مقابله با کروناست، اما همان کسانی که تا دیروز از روحیه خوب چینی‌ها تعریف می‌کردند، حالا چالش لبخند را بازی مسخره‌ای معرفی می‌کنند که قرار است حواس مردم را از مشکلاتشان پرت کند!

اما جدا از بازی‌های سیاسی‌ای که در پی داغ شدن این چالش در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده است، نمی‌توانیم انکار کنیم که این چالش موج جدیدی از امیدواری و خوشحالی به جامعه تزریق کرده و روحیه‌ خیلی‌ها را زیر و رو کرده است. پس لطفاً اگر شما هم تا الان در مقابل پیوستن به این چالش مقاومت کرده‌اید، بی‌خیالِ غرغرهای مجازی، تصاویر خنده‌هایتان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا هم حال دل ما بهتر شود و هم حال دل خودتان. به قول حافظ: ‌ای پسته‌ تو خنده زده بر حدیث قند / مشتاقم از برای خدا یک شکر بخند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.